Vastuullisesti vihreään tulevaisuuteen

2002 Spreadshirt aloitti sähköisen liiketoiminnan suurin unelmin. Siitä asti olemme auttaneet ihmisiä kantamaan yksilöllisiä viestejään maailmalle tuotteissa, jotka painetaan vain heitä varten, tilauksesta ja siten luonnonvaroja säästäen. Silloinen startup-yritys on nyt osa Spread Groupia, maailmanlaajuisesti toimivaa yli 1000 työntekijän yritysryhmää.

Voimakkaasti kasvaneena ja omia tuotantolaitoksia ylläpitävänä yrityksenä olemme tietoisia yhä suuremmasta vastuustamme maapalloa ja ihmisiä kohtaan. Tahdomme kehittää liiketoimintaamme pysyvästi tiukempia standardeja noudattamalla. Yhteiskuntavastuuraporttimme näyttää yksityiskohtaisesti, millä tavoin toteutamme kestävää kehitystä.

Kannamme tänään vastuuta huomisesta.

Vastuullisuus on mitattavissa oleva arvo. Siihen sisältyy kunnioitus planeettaamme ja ihmisiä kohtaan, ja se panostaa kestäviin liikesuhteisiin. Vastuullisuuteen kuuluu myös oman toimintamme kriittinen tarkastelu. Haluamme saavuttaa tasapainon verkkokauppatoimintamme kasvun ja sen ympäristövaikutusten välillä.

PLANEETTAMME

Ei liikatuotantoa tarvepainatuksen ansiosta

Liiketoimintamallimme voidaan kiteyttää sanaan ”tarvepainatus”. Toisin kuin perinteiset valmistajat, painamme vain tuotteita, jotka asiakkaat ovat itse valinneet ja suunnitelleet – ja vasta sen jälkeen, kun he ovat tilanneet niitä. Valmistamme vain halutun määrän tuotteita – yksittäiskappaleesta suurtilaukseen. Siitä asti, kun Spreadshirt perustettiin yli 20 vuotta sitten, kestävä tuotanto ja toiminta ovat olleet osa yrityksemme DNA:ta. Siitä emme hyödy ainoastaan me ja maapallomme, vaan myös asiakkaamme, jotka palauttavat vähemmän kuin kaksi prosenttia tuotteistamme. Se tekee meistä alan edelläkävijän. Ja jopa palautetut tuotteet saavat toisen mahdollisuuden lahjoitusten ja kierrätyksen kautta.

Investointeja ekologisesti kestävään tuotantoon

Sijoitamme säännöllisesti moderniin, ympäristöystävälliseen teknologiaan ja tuotteisiin. Viimeksi hankimme 10 milj. eurolla ajanmukaisia Kornit Atlas -tulostimia. Digitaalisessa suoratulostuksessa, joka on vakiopainomenetelmämme, käytämme ekologisia musteita, vegaanisia väripigmenttejä sekä vettä ja energiaa säästävää painoprosessia. Vuodesta 2019 asti tilaustenkäsittelymme on tapahtunut kokonaan paperittomasti – vuosittainen säästö vastaa 767 puuta.

Oma vihreä tuotantolinjamme

T-paita tai huppari – sydämemme sykkii ekologisesti kestäville tuotteille. Siksi laajennamme valikoimaamme vähitellen lukuisilla ekologisesti tuotetuilla tuotteilla. Monin tavoin sertifioidun oman premium-mallistomme tuotteet on valmistettu luonnonmukaisista ja ympäristöystävällisistä kankaista, ja valikoimastamme löytyy jo muitakin luomubrändejä. Vuoden 2022 loppuun mennessä haluamme vähintäänkin kaksinkertaistaa vihreiden tuotteidemme määrän. Siten tulemme tarjoamaan asiakkaillemme ympäristökestävän vaihtoehdon lähestulkoon kaikissa tuotekategorioissa. Lisäksi pyrimme parantamaan tuotteidemme alkuperän, materiaalien ja sertifikaattien läpinäkyvyyttä.

Pitkäikäisiä tuotteita ja painatuksia

Laadukkaista kankaista ja materiaaleista tehdyt tuotteet miellyttävät pitkään ja ovat siten erityisen ympäristökestäviä. Jokainen tuote testataan perusteellisesti, ennen kuin se lisätään valikoimaamme. Testaamme kankaiden ja painatusten pitkäikäisyyden koepainatussarjassa ja erinäisissä pesukerroissa. Kun painatus on tehty, testaamme mahdolliset kemialliset jäämät, painatuksen värikirkkauden ja toteutuksen tarkkuuden. Tarkastamme säännöllisesti myös palautteen, jota asiakkaamme antavat jo kauan valikoimaamme kuuluneista tuotteista, ja varmistamme siten tuotteiden jatkuvan laadun.

Uusiutuvat energialähteet

Siirtyminen uusiutuvien energialähteiden käyttöön on yksinkertainen mutta tärkeä askel oikeaan suuntaan. EU:n alueella ja Leipzigin pääkonttorissamme sijaitsevien palvelintemme sähköntarve on katettu vuodesta 2020 asti kokonaan ekosähköllä. Samaa suunnitellaan myös toimipaikkoihimme Yhdysvalloissa.

YRITYKSEMME IHMISET

Kunnioittava vuorovaikutus

Avoin ja kunnioittava yrityskulttuuri on Spread Groupin sydän. Olimme ensimmäinen saksalaisyritys, johon palkattiin CHO eli onnellisuusjohtaja vuonna 2011. Työntekijöille ei tarjota pelkästään joogaa, afterwork-tapahtumia ja lastentoimintaa – onnellisuuteen kuuluu myös, että reagoimme aina joustavasti työntekijöidemme muuttuviin elämäntilanteisiin ja tarpeisiin. Perheystävällisenä työnantajana panostamme 100-prosenttiseen luottamustyöaikaan etätöissä tai toimistolla. Periaatteemme välittyvät printtiyhteisöllemme yhteisöstandardeissamme. Vuodesta 2021 olemme tukeneet Charta der Vielfalt e. V. -yhdistyksen jäsenenä näkyvästi sosiaalista osallisuutta ja monimuotoisuutta.

Reilut työolosuhteet

Sopimuskumppanien ohjesäännöllä varmistamme, että tavarantoimittajamme edustavat ja noudattavat samoja arvoja, jotka ovat meille tärkeitä. Oman premium-mallistomme valmistajien on osoitettava mahdollistavansa reilut, riippumattomien osapuolten valvomat työolosuhteet sertifikaattien, jäsenyyksien ja laatumerkkien perusteella. Tunnemme alihankkijamme Bangladeshissa, Turkissa ja Portugalissa henkilökohtaisesti ja olemme itse vierailleet heidän tuotantopaikoillaan varmistaaksemme, että ne vastaavat työolosuhdestandardejamme ja reilun palkan odotuksiamme (ks. sopimuskumppanien ohjesäännön kohtaa 5).

Oikeudenmukaiset sopimukset ja oma tuotanto

Luotettavana työnantajana tarjoamme pitkäaikaisia työpaikkoja toimistoissamme ja tuotantopaikoillamme Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Osa työtovereistamme on ollut meillä töissä jo toistakymmentä vuotta. Jotta näin on tulevaisuudessakin, tuemme kaikkia työntekijöitämme aina kun voimme. Esimerkiksi yhteistyössä päiväkotien kanssa autamme työntekijöitämme jatkamaan uraansa sillä aikaa, kun heidän lapsensa ovat hyvässä hoivassa – jos he niin toivovat. Myös joustava osa-aikatyö on mahdollista Spreadshirtillä. Työntekijät voivat osallistua yksilölliseen jatkokoulutukseen niin yrityksen sisäisissä kuin ulkoisissa koulutustilaisuuksissa.

LIIKETOIMINTAMME

Vahva yhteisö

Liiketoimintamallimme avulla kuka tahansa voi ansaita rahaa luovilla ideoillaan. Taiteilija, suunnittelija, yritys tai somevaikuttaja – Spreadshirtin markkinapaikka ja Spreadshopit ovat kaikkien käytettävissä ja tuottavat tuloja. Palvelumme ovat ilmaisia, jotta ne ovat kaikkien ulottuvilla; lisäksi huolehdimme myös tuotteiden postituksesta ja asiakaspalvelusta. Tiedämme, että yrityksemme todellinen aarre ovat yhteisömme luovat ideat ja työt. Siksi pidämme tiivistä yhteyttä yhteisöömme, muokkaamme palkkiomallejamme markkinoiden sitä vaatiessa, ja jaamme siten menestyksemme. Ja se kannattaa: vuosivälillä 2015–2020 kymmenelle parhaalle kumppanillemme maksetut provisiot ovat nousseet 100 %.

Kestävä liiketoimintamalli

Yrityksemme on säilyttänyt startup-henkensä vielä 20 vuotta tilauspainatusta tehtyämme. Olemme ylpeitä avoimesta työpaikkailmapiiristä, matalasta hierarkiasta ja kestävään kasvuun tähtäävistä ponnisteluistamme. Johtoryhmämme todistaa, etteivät yrityskasvu ja valtavan yhteisön tukeminen sulje toisiaan pois. Pelkästään vuonna 2020 maksoimme riippumattomille suunnittelijoillemme 17 milj. euroa provisiota.

Kasvava yritys

Vuonna 2011 Spreadshirt työllisti 300 työntekijää – nykyään Euroopan ja Yhdysvaltojen toimipaikoissamme työskentelee yli 1000 ihmistä 40 maasta. Liikevaihtomme kasvoi vuoden 2011 65 miljoonasta eurosta 170 miljoonaan euroon vuonna 2020, painettujen tuotteiden määrän ollessa 9,8 miljoonaa. Tästä kasvusta on kiittäminen työntekijöitämme, jotka Saksassa, Puolassa, Tšekissä ja Yhdysvalloissa pitävät huolen siitä, että asiakkaamme rakastavat meiltä saamiaan tuotteita.

Tulevaisuus mielessä

Tie todelliseen vastuullisuuteen on pitkä. Pyrimme tuottamaan joka päivä vähän vähemmän jätettä ja pienentämään ekologista jalanjälkeämme aina entisestään. 2022 haluamme pakata kaikki eurooppalaiset toimituksemme muovittomasti, sen jälkeen myös Amerikan markkinoilla. Tulemme jatkossakin lisäämään ekologisia tuotteita valikoimaamme ja helpottamaan ja tukemaan vastuullisten ostosvalintojen tekemistä. Myös tuotantopuolella haluamme parantaa energiatehokkuuttamme entisestään ja vähentää hiilidioksidipäästöjämme niin paljon kuin mahdollista.

Vastuullisuus merkitsee meille, että liiketoimintamme on tasapainossa ympäristön ja ihmisten kanssa. Toimimme tänään vihreän tulevaisuuden saavuttamiseksi.